2013. június 3., hétfő

9. lecke




FICTION – ALAPTÖRTÉNET

A terveim alapján a következő öt-hat leckében ezzel a témával foglalkozunk, hogy mindent be tudjak mutatni, ami ebbe a kalapba tartozik. Lelkierőt mindenkinek! ;)

Ismételten kezdjük a legelején, így lesz a leglogikusabb.
A fiction írásának alapkövetelményeit fogom számba venni, amely majdnem teljesen megegyezik a regényírás szabályaival (a különbség csak a fejezetek, és a cselekmény felosztásában térhet el egy kicsit).
Hogy miért is a fiction-t választottam a regény helyett? A fic szerintem sokoldalúbb, többféle megjelenési formája lehet – és aki tud egy igazán jól felépített fiction-t írni, annak a regény is megy. =)

Mi az a fiction? (Nem angolosoknak: kiejtése ’fiksön’)
Két fajtája lehet:
· fiction (továbbiakban fic)
· fanfiction (továbbiakban ff)
A különbség köztük egy egyszerű tényen alapszik: van-e benne bármilyen vonatkoztatás egy már létező híres dolog iránt, avagy nincs. Ha van, akkor a történet fanfiction, ugyanis az adott könyv, film, előadó, akármi megjelenik a műben, mint a rajongás tárgya. Lehetséges, hogy gúnyolódásból írunk ilyen történetet, ezt nevezhetnénk akár antifanfiction-nek is, bár ilyen megnevezéssel még nem találkoztam. =) De azért lehetne… =D
Azonban, ha a történetben minden saját, akkor a ’fan’ szócskát egyszerűen lehagyjuk az elejéről. De ezekben a történetekben tényleg mindennek sajátnak kell lennie: szereplőknek, helyszíneknek, cselekménynek, stb. Természetesen nem azt mondom, hogy ha két történet is Budapesten játszódik, akkor azok már koppintják egymást. De a kisebb egységek, mint például a lakás, munkahely, iskola, satöbbi ne legyen mindenhol ugyanaz.
Milyen egy jó fic?
Ha nagyon hasonlítani akarjuk valamihez, akkor egy jó fic olyan, mint egy regény. Lényegében ugyanaz is, csak ezzel a fajta írással az interneten szoktunk találkozni. Míg a regénynek fejezetei vannak, addig a fic-nek részei, „epizódjai” (mondjuk előfordul, hogy – szerintem helytelenül – fejezetnek hívják őket, de erre egyébként nincs szabály), melyek legfőképpen a sűrűbb frissítési lehetőség érdekében jóval rövidebbek egy regény fejezeténél.
Na, ilyen egy jó fic.
Milyen a rossz fic?
Olyan, amibe sűrűbben botlunk, mint jóba: igénytelen, hemzsegnek benne a különbféle hibák, túl szlenges és kezdetleges. Lényegében azok a hibák találhatóak meg benne, amelyek az első két lecke anyagát képezték, és sok egyéb hiba is megtalálható a későbbi anyagokból is – ezért van az, hogy csak most kezdünk komolyabb dolgokat írni. ;) A legtöbb új író viszont nem ír tökéletesen, ezért ezeket sem kell lenézni. Mindenkinek el kell kezdeni valahol, azonban tanácsos minél több hibát elkerülni amelyre megoldásként szolgálhat, ha a negatív példákat felsorakoztató rossz ficek helyett igényes, profi írásokat, mondjuk regényeket (és itt nem a ponyvákra célzok, hanem inkább modern kori klasszikusokra – például Harry Potter, csak hogy egyet mondjak) is olvasunk. A Twilight-saga stílusából inkább ne próbáljunk meg ellesni semmit csak egy tipp.

A személyiségi jog sértése:
Elsőként kell leszegeznem, hogy ha regény kiadatásra hajtunk, kerüljük a rajongói vonalat. Csakis akkor írhatunk bele egy a valóságban is élő embert, ha ő a beleegyezését adta – egyébként tilos, mert ha valami rossz, vagy rossznak minősülő dolog történik a regényben, amihez ennek az igazi embernek is köze van, akkor az az ő becsületét, vagyis a személyiségi jogait sérti. Ez a jog egyértelműen kimondja, hogy a másik ember becsületében kárt tenni minden Földön élő embernek tilos.
Magyarán:
Ha írunk egy regényt, ahol a gyerekkori szerelmünk az egyik főszereplő, de az az illető nem adta beleegyezését abba, hogy te őt beleírd, akkor nyugodtan bíróság elé vihet.
Éppen emiatt névváltoztatásra van szükség. Ha valamilyen módon változtatsz az illető nevén (mondjuk a vezetéknevén), akkor már kikerülöd ezt a törvényt. Figyeljünk erre oda =)

Na, ha ezen túl vagyunk, akkor vessük bele magunkat a kellemesebb témákba:

Különleges fic-típusok:
Van néhány érdekes megoldás, amelyjel jól meg lehet fűszerezni a fiction jellegét, ezekből szeretnék két példát hozni Nektek:
• Songfic
Ez vajon mi lehet?
Nagyon érdekes és izgalmas módja a fiction-írásnak. A történet ötletének az alapja egy zene (akármilyen: komolyzene, rock, rap, akár dubstep is, ha Neked éppen az ad ihletet), amelynek a stílusa, szövege, vagy mindkettő fontos részét képezi a sztorinak.
· Ilyenkor nagyon fontos, hogy ha feltesszük valahová ezt a történetet, akkor meg kell adni hozzá a zenét is – lehetőleg előadóval, címmel, és egy linkkel mondjuk youtube-ról, ahol meg is tudják hallgatni.
· Ha idegen nyelvű a dal, célszerű lefordítani, vagy olyan videót, oldalt keresni, ahol az olvasóid el tudják olvasni a magyar szövegét is, és tudják értelmezni.
· Előfordulhat, hogy a dal szövege szerves részét képezi a történetnek – vagyis bizonyos részei idézetként megjelennek a cselekményben, mint egy kiegészítő extra esztétikai adalék. Ilyenkor elhagyhatatlan a szöveg pontos, és főként szép lefordítása, itt már nem elég egy körülbelüli kép a dalszövegről. Irodalminak kell lennie, hogy ne rontsa a – feltételezhetően – szépen megírt többi szöveg összhangját. (És igen, a stílusra nagyon kell figyelni, mert ez egy nagyon összetett műfaj, kétféle művészeti ágat kever, éppen ezért kiemelkedő figyelmet igényel.)
Példa:
Megintcsak saját példával élek, mert itt mindent, amit az előbb leírtam láthattok, megvizsgálhattok, értelmezhettek. Elég csak végiggörgetni rajta, itt-ott beleolvashatni, szerintem annyi is elég. =)
Mesii & Via: Téboly [link]
Fontos:
· Ezt nem biztos, hogy a kiadók preferálják, mivel ez a műfaj szerzői jogi kérdéseket feszeget, ráadásul egy nyomtatott irományhoz nem olyan könnyű hozzákapcsolni a zenét. Ezért ha ilyen ambícióink vannak, akkor azt lehetőleg csak netre írjuk. Ha mégis egy dal adna ötletet egy jó regényhez, amiről úgy gondoljuk, hogy kiadható lenne, akkor viszont kerüljük el a songfic elemeket, kivétel, ha keveset idézünk, és ha minden egyes felhasználáskor megjelöljük az idézett szöveg forrását.

• Novellafüzér
A koncepciója valahol a novella és a fiction között van.
Mi is a lényege?
Nagyon egyszerű, de többféle megjelenési formája lehet, én kétfelé bontottam:
· Az egyik, amikor hasonló sémára épülő, hasonló stílusú novellákat írunk. Ilyenkor a novellák főbb jellemzőiben van a kapocs, és könnyen lehet, hogy másban már semmi közük egymáshoz.
· A másik, amikor a cselekmények is itt-ott összekapcsolódnak, de nem annyira, hogy kerek történetet alkossanak, mint egy fiction esetében. Másfajta kapcsolat lehet még, ha a szereplők nem csak az egyik történetben bukkannak fel, hanem mondjuk kettőben-háromban, de lehet az egésznek egy főszereplője, aki egymástól független – rövid – „kalandokat” él át, és ezek kerülnek leírásra.
Fontos:
· A novellafüzérnek adjunk egy átfogó címet, ami valamilyen módon jellemzi a stílusát, a szereplőket, vagy akármit, ami nagy szerepet kap a novellákban. Lehetőség szerint ne valami sablon nevet válasszunk.
· Nincs meghatározva, hogy milyen hosszú lehet egy ilyen alkotás, de próbáljuk meg nem túlbonyolítani. Mivel a történetek alapjában véve különállóak, ezért ezt a jellemvonást többnyire meg kell tartani, hogy értelmezhető legyen az alkotás. Ha mégis próbálnánk elkallódni, és feleslegesen bonyolítani a szálakat, akkor gondoljunk erre: „Az egyszerűség gyönyörködtet.” ;)


Ha már így végeztem a kis kerülőutam boncolgatásával, és remélhetőleg eldöntöttétek, hogy mit szeretnétek írni, akkor mindezek után mi is jöhetne, mint az a kérdés, hogy: Hogyan kezdjük el?
Első lépésként legyen egy ötletünk. Valamelyik régebbi leckében említettem, hogy ez miért is fontos: ne az olvasó találja ki, mit írj! Az olvasó találja meg a műved, és írd meg úgy, hogy utána is szeresse! A könyv sem akkor és úgy kezd el íródni, ahogy azt az olvasó/vásárló kívánja, azt már készen kell a kezébe adni.
Mit kell ehhez tenni?
Hiperegyszerű: gondolkodni. Lehet, hogy egyszer csak derült égből villámcsapás beugrik egy ötlet, de az is lehet, hogy például a graffitisekről szeretnénk írni, vagy van egy jó kis címötletünk, amivel szeretnénk történetet nyitni, „csak” a történet hiányzik. Ilyen esetben leülünk, és még többet gondolkodunk az alaptörténeten.
Mit kell először eldönteni?
Azt, hogy milyen stílusban szeretnénk megírni az eseményeket: vidám, szomorú, kegyetlen, stb., vagy egyéb árnyalataik, esetleg az egyikből átvált a másikba. Ha ez megvan, akkor azt is el kell döntenünk, hogy milyen irányban haladjon a történet: szegény utcagyerekek, akik szabadidejükben firkálgatnak, majd felemelkednek, és jó életük lesz, vagy jó életű gyerekek elzüllése a téma. Közel sem mindegy, mivel változik az alaphangulat, emiatt alapvető információ, hogy milyen irányban haladunk.

Második lépésben pihen egy picit a sztori. Ez alatt az idő alatt eldöntjük, hogy tényleg jó ötlet-e arról írni, amit kiválasztottunk, vagy inkább hagyjuk a fenébe, mert nem illik hozzánk / nem tudnánk jól megírni / már nem tetszik annyira a dolog / stb. Ilyenkor találjunk ki pár olyan mozzanatot, amitől körvonalazódik a történetünk. Ha szerintünk eleget pihent (vagyis már szinte kívánkozik az után, hogy végre elkezdjük), akkor nekiláthatunk az egy fokkal nehezebb munkába.

A harmadik lépés nem más, mint a tervezgetés. Kitaláljuk hány szereplőnk lesz, hogy fogják hívni őket, milyen személyiségűek lesznek, hol fognak zajlani az események. Ide tartozik a történet három legfőbb alappillérének a felállítása is: hogyan kezdjük, folytatjuk és fejezzük be. Vagyis meghatározzuk, miből fog állni a bevezetésünk, a tárgyalásunk és a befejezésünk.
Ami előfordulhat: fogalmunk sincs mi lesz a vége. Megesik az ilyen, de akkor közben nagyon oda kell figyelnünk, hogy idejében kitaláljuk a megfelelő befejezésmódot, ami két dologtól függhet: akarjuk folytatni, avagy sem. Ha igen, akkor ne öljük meg a főszereplőt, kivéve, ha nem akartok rám hasonlítani és elmebeteg folytatást kitalálni… xD (Mentségemre legyen, hogy az egy szándékos mozzanat volt.) Ha viszont nincs tervben a folytatás eshetősége, akkor meg is halhat a főszereplő. Persze egyáltalán nem kötelező.

Negyedik lépésként megformáljuk a főszereplő jellemét. Ez a legfontosabb, hogy ő egy egész ember legyen, ne csak valami jellemtelen kis semmi alak, aki el sem tudja dönteni, mit akar, vagy hogy egyáltalán milyen ember. Ugyanez vonatkozik a főbb mellékszereplőkre is, bár az ő jellemformálásuk nem olyan nagy mértékben szükséges, mint a főszereplőnél,  de közel sem elhanyagolható. Át kell esni rajta, ha jót akarunk kihozni a történetből.
Bónusz: ha a főszereplőnk, vagy valamely mellékszereplőnk különleges lény, akkor ne felejtsük el behatárolni a képességeit. (Mellékesen erről is volt már szó.)
Példa:
Ha az a lény nagyot tud ugrani, akkor ne legyen egyszer öt méter, máskor meg harminc méter a maximum, amit ugrani tud. Hülye példa, tudom, de a lényeg benne van.

Az ötödik lépésben meghatározzuk a helyszíneket, a cselekmény fő szálát és azt, hogy pontosan hogyan akarjuk elkezdeni írni az egészet. Akarunk-e bevezetőt, és ha igen, akkor milyet? Egyszerű bemutatkozás (ami szerintem nem a legelőnyösebb, mivel egy jó történetben úgyis kiderülnek dolgok a történet folyamán, még akkor is, ha erre semmilyen leírás nincs – egy jó jellem bámulatosan árulkodó tud lenni), vagy leírást, elmélkedést, jellemrajzot, esetleg egy frappáns kis prológust, amelyben lehet egy előre vetített kép a történet bármely részéről (tanácsos izgalmasnak lennie), vagy egy kisebb figyelemfelkeltő előzetes / összefoglaló a sztoriról.
Természetesen a prológus nem kötelező eleme a történeteknek.

Végül elérkeztünk a hatodik lépéshez, amikor végre megnyitjuk a Word-öt és pötyögni kezdünk. Amire ügyelnünk kell az az, hogy a megfogalmazás érthető legyen, ne ugrándozzunk, és ne használjunk olyanokat, hogy „Tudjátok, pont olyan helyre gondolok, mint ahol ez meg az volt a tévében!”. Na, ne… van ujjunk és agyunk, aminek segítségével be tudunk mutatni egy helyszínt. Ezen felül van fantáziánk: találjunk ki valami újat.
A szereplők jellemét végig tartsuk, mert nem közöl az íróról semmi jót, ha az egyik szereplő hol ilyen, hol olyan.
Példa:
Ha van egy szerény szereplőnk, akkor ő maradjon szerény. Egy kivétel lehet: ha az a célunk, hogy ezt a szerény szereplőt a végére fel akarjuk bátorítani. Ilyenkor viszont kell pár előzetes mozzanat, amitől megjön az önbizalma. Az, hogy egyik nap szerény, a másikon meg majd’ kicsattan az egoizmustól nem megoldás.

És még valami: A sorrendet nem kell betartani, természetesen össze lehet cserélgetni a kisebb pontokat, abból még nem lesz tragédia, de az első és a hatodik pont ugyanaz. ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése