FICTION
– SZÁM, SZEMÉLY, CSELEKMÉNY ÉS SZERKESZTÉS
Szám, személy:
Ezt az első kettőt azt hiszem, jobb, ha
együtt kezeljük.
Alapvető dogma: többes számban nem írunk történetet! Hogy
is nézne már ki… teljesen valótlan.
Ebből kifolyólag maradtak az egyes számú
szereplőink, s ezekből is az első és a
harmadik személy a megfelelő, bár lehet
találkozni második személyes leírással
is. Abban a formában is lehet szépet alkotni, de van vele néhány bibi:
· könnyen el lehet téveszteni, és az nagyon
rosszul veszi ki magát,
· olyan, mintha az író egyenesen az olvasóhoz
beszélne, ami nem hiba, csak egyeseknek szokatlan lehet,
· éppen ezért egy idő után, vagy egyes szituációkban
olyan érzést kelthet az olvasóban, mintha parancsolgatnának neki. És ez bizony az
olyan részeknél, ahol tombolnak a szélsőséges érzelmek, nem éppen hasznos, mert
még a végén magunkra haragítjuk az olvasót. ;)
Azonban egy-egy novella, vagy más erejéig
használhatjuk ezt a formát is, de kétszer is gondoljuk meg, ha ilyenre adjuk a fejünket.
Na, de térjünk vissza a két legfontosabbhoz:
E/1 és E/3.
Mikor melyik?
Azt használd, amelyik hozzád közelebb áll,
de persze nem árt az írói tehetségednek, ha alkalmanként kipróbálod magad „a másik
oldalon” is. (Én például mindkettőt szeretem használni, és így jobb is, mert
nem hagyom magam lekorlátozni.)
Vegyük sorba mindkettő előnyeit és hátrányait:
• E/1:
Előnyök:
· Személyes hangnemű, és jobban belelát
a főszereplő fejébe, ennek okán jobban megismerhetjük a gondolkodását.
· Olyan, mintha ő mesélne nekünk, emiatt
szerethetőbbé, emberközelibbé válik a figura.
· Egyéni véleményekkel is megtoldhatjuk
a művet, amit a főszereplőn keresztül írunk le, és vele mondatjuk ki (de
ilyenkor mindig vigyázzunk a felesleges infókkal és a szájbarágással).
Köztes:
· Csak azt láthatja az olvasó, amit egy
ember látni képes. Vagyis nem tudjuk egyszerre leírni egy egész helyszínt, csak
akkor, ha a főszereplő körbefordul. Azért írtam ezt a köztesnek, mert szerintem
ugyanúgy lehet valakinek előnye belőle, mint hátránya: ha viszont jól meg akarjuk
ijeszteni Alisát, akkor szerintem egyértelműen előny. Ha viszont bele akarunk kukkantani
egy másik karakter, mondjuk Joe kobakjába is, az már hátrány, mert ugye ezeket az
információkat csak Alisa észrevételei, beszélgetései és gondolkodása alapján közölhetjük
a tisztelt olvasókkal.
Megjegyezném:
szerintem a szemszögváltós megoldás nem járható út, legalábbis nem a
haladóknak, vagy a profiknak, még akkor sem, ha Stephenie Meyer is megjátszotta
ezt valamelyik Twiligh-saga könyvében. Véleményem szerint ő pont egy
ellenpélda, nem pedig követendő.
Kétszer
is jól gondoljuk meg, hogy belevágunk-e a szemszögváltásba, mert bármilyen
kényelmes megoldásnak tűnik, állati nehéz JÓL használni.
Hátrányok:
· Sokak szerint komolytalanabb, de én nem
értek ezzel egyet. Ha valaki tud és akar, az így is képes egy komoly történet megírására,
ráadásul sokkal belsőségesebb, ha maga a főszereplő mesél nekünk, nem pedig a
narrátor.
· Éppen azért, amiért személyesebb, néha
kicsusszanhat a szereplőnk száján egy-egy olyan megnyilvánulás, amit E/3-ban talán
finomabban is meg lehetett volna fogalmazni. Gondolok itt egyes káromkodásokra.
Vagyis nem árt figyelni. De ez csak egyfajta bónusz-hátránypont.
• E/3
Előnyök:
· Szóba jöhet a szemszögváltás. Egyet kérnék
azoktól, akik erre vetemednek: ne írjátok ki, kinek a szemszögéből írtok, jobb az,
ha a szövegből derül ki. Nagyon gyerekes, ha a szöveg elé fel van írva, hogy ki
fog következni. Egyszerűen szájbarágós, és megfosztjuk az olvasót egy csomó
izgalomtól, élménytől.
· Könnyebb komolyan beszélni a dolgokról.
Hátrányok:
· Egy narrátor meséli a történetet, ami
kevésbé személyes, és ha elbaltázzuk, akkor nem alakul ki az olvasó és a főszereplő
közti viszony.
· A saját véleményünket kicsit nehezebb
kimondásra bírni, de természetesen nem lehetetlen.
· Egy személyes tapasztalat, amit a Harry
Potter regényben láttam: Harry gondolkodik, Rowling pedig E/3-ban írja le a gondolatmenetét.
Harry rájön, hogy valami baromi nagy ostobaságot csinált, és így olvasható a szövegben:
„Hülye volt.” Tudom, hogy nem akarta „megsérteni” Harryt, de azért ez így kicsit
nyersen hangzik az én fülemnek… Az ilyenekre vigyázzunk.
• Vegyes:
• Vegyes:
Ő lenne az a szemszög, amit ki szeretnék
emelni. Már nem egy könyvben találkoztam vele, íme pár példa:
Christopher Paolini: Eragon
Lara Adrian: A vámpír csókja
Daniel Keyes: Az ötödik Sally
A felállás a következő: E/3-ban ír, de vannak
gondolatok, amelyeket a főszereplő gondol, és ezeket dőlt betűvel szedi, hogy elhatárolja
a rendes szövegtől. Teljesen érthetőek a gondolatok, és ezzel a módszerrel keverjük
a két szemszöget. Érdemes lehet egy ilyennel megpróbálkozni.
Ebből kivétel Az ötödik Sally című könyv, amelynek a főszereplője egy
többszörösen hasadt személyiségű nő. Ennek a nőnek az egyik személyisége, Derry
meséli el az eseményeket, ő a narrátor – vagyis minden, ami a szereplőkkel
történik az E/3-ban zajlik, de amiket Derry csinál, az már E/1-es. Teljesen
érthető, világos, hogy mi történik éppen, mégis inkább az E/1 felé hajlik,
ugyanis egy pillanatra sem lépünk ki a hasadt személyiségű nő fejéből, vagyis
nem tudunk átugrani egy másik ember gondolatai közé. (Igen, tudom, ezt korábban is leírtam már, de lehet, hogy valaki azt a leckét kihagyta.)
Na, de lépjünk tovább:
Cselekmény:
Szerintem sokan gondoljuk azt, hogy egy
történet megalkotásában ez az egyik legnehezebb folyamat, mert valljuk be: sokkal
nehezebb, mint nevet találni a szereplőknek.
• Mi az a cselekmény?
A történet szálainak összessége, maga az
eseménysor. A kiötlése hosszadalmas és bonyolult, ok-okozati alapokon nyugszik,
vagyis ha Alisa jó erősen kirúgja Joe bokáját (direkt vagy véletlenül, az tökmindegy),
akkor nagy valószínűséggel eltörik neki, és jó sokáig tart, amíg begyógyul.
Mit kell ebből leszűrni?
Ha eltöröd valakinek a lábát, nem fog neki
három nap alatt begyógyulni, és utána tökéletesen működni. Ha eltört, akkor – hűen
a valósághoz – hat heti gipsz az ára, hogy újra működjön. És mindezt a történetben
is figyelembe kell venni, ha élethű eseménysort akarunk, és ha Joe mondjuk nem egy
csodabogár. És már miért ne akarnánk élethűek lenni? Elvégre az a legkönnyebben
befogadható az olvasóközösségnek, nem?
A cselekménybe minden beletartozik, a kisebb,
de fontosabb megmozdulásoktól, a belőlük következő legnagyobbakig. Fontos, hogy
legyen köztük kapcsolat, különben csak egy nagy összevisszaságot alkotunk, azt meg
ugye ki akarja olvasni?
FONTOS:
· Ha csak az első pár fejezethez/részhez
van ötleted, ne nagyon pakolászd fel sehová. Várd meg, amíg rendesen kitalálod az
egészet, mert ha minden történeted félbe marad az ötödik rész után, egy idő után
elpárolog az olvasóközönség, írhatsz te bármilyen profin! Egy olyan íróra kevesen
kíváncsiak, aki alig büszkélkedhet lezárt történettel.
Természetesen az ilyen írónak szüksége van
támogatásra, mert ugye, ha már vette a fáradtságot és megírta, és még fel is tette
az internetre, nekünk meg tetszik, akkor minimum egy szerény vélemény jár a gazdájának!
Az csak jobb, ha kifejtjük, hogy mi tetszik, de a legjobb, ha egy egyenes kritikával
lepjük meg az illetőt. A semmiért senki sem fog naponta írni, ezt mindenki beláthatja.
· Lehetőleg egyformán tagoljuk a történet
egységeit, legyen az rész, vagy fejezet. Elég furán mutat, ha az egyik rész két
oldal, a másik öt, a harmadik csak egy, a negyedik három, az ötödik meg csak fél.
Ne csináljunk ilyet, és legfőképpen ne takarózzunk olyannal, hogy „bocsi, ma csak
ennyire volt időm”! Akkor inkább ne tegyük fel, de ne szúrjuk ki az olvasó szemét
egy nevetséges fél oldallal. Határozzuk meg, hogy például „minden részem körülbelül
két oldalas”, és kész. Ettől alkalmanként el lehet térni, de ha zsinórban egymás
után felteszünk öt-hat részt, ami körülbelül ugyanakkora terjedelemmel rendelkezik,
akkor tudni fogják, mire számíthatnak, vagyis teremtünk nekik plusz egy okot,
amiért bízhatnak az íróban. És ha már bíznak, nem illik csalódást okozni nekik!
;)
Ami még ide tartozik: azt a körülbelüli
terjedelmet ne egy fél oldalnak határozzuk már meg. Annyira nevetséges, amikor megnézem
valamelyik történetet a neten, és minden rész alig lépi túl az oldal felét… csak
kinevettetjük magunkat. Inkább legyen ritkábban friss, mintsem naponta olyan kevés,
amibe még csak bele sem tudja élni magát az ember.
Szerkesztés:
Vigyázni kell arra, hogy ne csapongjunk
a témák / idők / helyszínek között, legyen meg a történések között a logikai kapcsolat
(vagy ha nincs, akkor azt jelöljük valamilyen elválasztó módszerrel: több
enter, csillag*, akármilyen speciális karakter), még akkor is, ha csak sejtetünk.
Ugyanis a jó történetben nagy szerepet játszik
a szerkesztés. Ha csak írjuk egymás után az eseményeket, nem igazán fognak minket
zseninek nézni. Ha viszont utalásokat használunk, és előre kitaláljuk, hogy melyik
történetrészre lesz szükségünk a későbbiekben (ezeket valamilyen módon ki is
jelölhetjük magunknak, én például színezni és vázlatolni szoktam), akkor egy nagyon
frankó sztori születhet meg.
Milyen formái lehetnek?
· Az egyik az utalás, amikor a fontos
információkat burkoljuk – vagyis oda tesszük az olvasó elé, de úgy, mintha az
egy lepellel le lenne fedve. Nem is sejti, hogy annak a részletnek döntő
jelentősége lehet. Ha csak a sima krimiket vesszük, azoknál is ez a javasolt, mert
mesterien elrejthetjük az információt a sorok között, és később visszautalhatunk
rá.
· A másik az előbb is említett sejtetés. Ekkor olyan módon célzunk valamire, hogy
az olvasó érezze, hogy annak a részletnek még jelentősége lesz, de fogalma
sincs, hogy mi az. Figyelem felkeltőnek és fenntartónak a legideálisabb, ettől
válik egy könyv „letehetetlenné”. (De ahogy sok minden mást, ezt sem szabad
eltúlozni, mert akkor a történet inkább filozófiai tartalmú lesz, mintsem
izgalmas.)
· De lehet olyan is, ami a Harry Potterben
figyelhető meg: sok szál fut egymás mellett, van egy csomó információmorzsa, de
az közel sem elég ahhoz, hogy megtudjuk, amit szeretne a három főhős. A megvilágosodásra
rutinszerűen csak a történetek végén kerül sor. Ezt tökéletesen meg lehet figyelni
a Tűz serlegében is: Bertha Jorkins eltűnése, Világkupa döntő, Trimágus Tusa, Rémszem
Mordon, a próbák, Barty Kupor viselkedése és a harmadik próba. Látszólag nem függenek
össze, de a végén kiderül, hogy mindennek a hátterében Voldemort visszatérésének
terve áll.
Mi történik ekkor?
A végén meglepődik az olvasó, és a fejére
csap, miközben azt mondja: „Téééééényleg!” Minden ott volt az orra előtt, és a fináléban
a helyére kattannak a kockák, és ez igaz egyenként a kötetekre, és összességében
a hét könyvre is. Például a hatodik könyvben van egy olyan utalás, ami a második
kötetre hivatkozik. Akárhogyan is vizsgálgatjuk, így is, úgy is meglepi az olvasót
az a tudat, hogy már mióta ott van előtte az infó, de sosem tűnt fel neki.
Ezért mondom, hogy sok múlik a szerkesztésen.
=)
· Ezeken kívül még rengetegféle fajta lehet,
de nem hiszem, hogy nekem kéne kiselőadást tartanom nektek. Sok történet van, ami
besorolható ezekbe a kategóriákba, és vannak olyanok is, amik kilógnak. Szerintem
ti sem örülnétek, ha minden elolvasott könyv szerkesztésének elemezésébe kezdenék.
;)
Link:
· Merengőről már nagyon rég nem hoztam semmit,
de most bepótolom az elmaradást. Íme egy újabb hosszú kiegészítő segítség. [link]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése