NOVELLÁK
Üdvözletem!
A cím alapján nem kell elmagyaráznom, miről
is fogok mesélni Nektek. Mostantól komolyabban fogunk írni, abbahagyjuk az alapozó
témák boncolgatását. Végre! ;)
Kezdjük a leges-legelején:
Mi az a novella?
Legtömörebben így fogalmazhatnánk meg: rövid
történet. Ha azonban kicsit bővebben ki szeretnénk fejteni, akkor azt mondhatjuk:
Olyan rövid terjedelmű történet,
amely egyetlen fő esemény körül forog, cselekménye viszonylag gyors lefolyású, kevés
szereplőt mozgat, és végül legtöbbször
csattanóval zár.
Vegyük csak szépen számba a fent említett
szempontokat:
• Terjedelem:
Lehet egy oldal is, de három, négy, tíz, vagy
akár húsz is. Nincs konkrétan meghatározva, hogy egy novellának nem lehet öt oldalnál
hosszabbnak lennie, de azért ötven oldalas novellával is ritkán találkozik az ember.
Az inkább már kisregény, mint novella, még akkor is, ha a határok elmosódnak.
• Cselekmény:
Fontos, hogy a fő szál viszonylag könnyen
érthető legyen, főleg akkor, ha a művünk a rövidebb fajtákból kerül ki. Ha túlbonyolítjuk
a történéseket, akkor az olvasó semmit sem fog érteni az egészből. Viszont kisebb
mellékszálakkal – abból sem sokkal – kiegészíthetjük a sztorit. Mivel a terjedelméből
kifolyólag nem olvassuk olyan sokáig, mint egy regényt, ezért le kell egyszerűsíteni
benne a dolgokat.
Mire gondolok?
Nem kell feltétlenül megadni a főszereplő
jellemét, elég pár ismertető szó róla. A kinézete sem a legfőbb szempont, de természetesen
elmondhatjuk, hogy alacsony, és barna haja van, de az már lényegtelen, hogy van
a hátán egy anyajegy – mondjuk ez relatív: ha egy történetben annak az anyajegynek
fontos szerepe van, akkor bele kell írnunk, de amúgy tényleg felesleges. Egy novellának
nem arról kell szólni, hogy bemutatunk valakit. A cselekmény elmesélése, vagy
az azt mozgató fő érzésnek a megjelenítése a cél.
• Szereplők:
Természetesen van egy főszereplőnk, akinek
a bemutatását, mint az előbb is mondtam, nem kell túlrészletezni. Ezen kívül vannak
mellékszereplők, akiket én két csoportba szoktam besorolni:
· aktív – egyértelműen szerepe
van a történetben, meg is szólalhat, de lehet ő egy útkereszteződésben forgalmat
irányító rendőr is, aki mellett el kell haladnunk ugyan, de nem mond szöveget.
· inaktív – ők azok, akik csak
említés révén kerülnek szóba, de nem jelennek meg úgy, mint valós szereplő, miközben
azok.
Példa:
Tegyük fel a főszereplő (hívjuk Juliskának,
az közvetlenebb) azt mondja, hogy:
„Ma azért nem mentem suliba, mert a doki azt
mondta, hogy mandulagyulladásom van, és itthon kell maradnom.”
Ilyen esetben a doki egy közvetett szereplő,
mert nincs aktív szerepe a történetben, kivéve, ha azt nem írtuk meg előtte, hogy
Juliska ellátogat az orvosi rendelőbe.
Ha szöveget mondatunk velük, akkor azt egy
másik szereplő által tudatjuk az olvasóval: vagy az a bizonyos szereplő mondja el,
vagy ha éppen a mi Juliskánkról van szó, akkor a gondolatain keresztül is közölhetjük
az információt.
• Lezárás:
Mint feljebb is írtam, legjellemzőbb a csattanó,
amellyel elérhetjük, hogy a novella egy fordulattal érjen véget. Ez a fordulat lehet
hirtelen és kevésbé hirtelen is, az attól függ, mennyire akarjuk elgondolkodtatni
az olvasót a „Vége”-felirat után. De persze, ahogy mást sem, ezt sem szabad túlzásba
vinni. Erre is van egy tökéletes példám, de ezt leginkább úgy tudom szemléltetni,
ha megmutatom az adott szöveget.
Példa:
A Pokoli báléjszakák című könyvből
szeretnék példát hozni – és bizony negatívat. A második novella legvége egy érdekes
résszel zárul.
Ne kérjétek, hogy a következő oldalt is mutassam
meg, ugyanis azon az égadta világon semmi sincs. Lapozol, és csak üresség van előtted.
A történetnek itt van a vége… picikét meghökkentő lezárás… Részemről én
még el tudtam volna képzelni legalább egy záró gondolatot, de ez már nem
adatott meg… kár. Mondjuk sokat nem segített volna rajta, mert a főszereplő is
egy felrúgni való, akaratos kis görcs, az alapötlet is túllépi az
„elfogadhatóan agyament” határait, úgyhogy ez egy maximálisan negatív példa. Vannak
benne olyan részek, amelyeket a jobb írók még fiction-be se írnának bele… Egy
szóval: gáz.
Egyébként, ha valakinek van lehetősége, akkor
olvassa el: Lauren Myracle: A virágcsokor.
A lezárásnak még lehet egy másik formája is,
ami olyan, mint amilyen a regényeknél fordul elő legtöbbször. Tájleírás és egyéb
színező motívumok is megjelenhetnek itt, így szép kerekre faragva a befejezést.
Egyéb jellemzői:
Mit tartalmaz?
Mindent, amit egy nagyregény is tartalmazhat,
csak nem mindegy a mérték.
· A leírásokból a tájleírást nem muszáj
lerövidíteni, mivel jó dolog megmutatni a környezetet, de az érzelmekkel spórolhatunk.
Mellőzhetjük az egy oldalas ömlengéseket, bőven elég, ha jóval kevesebb sorban mutatjuk
be. Ilyenkor emlékezzünk erre: „a kevesebb néha több”. De vigyázzunk, hogy közben
a minőséget ne vonjuk meg az olvasótól!
· Párbeszéd és leírás között is tartani kell
a megfelelő arányt, ami nem mindenhol ugyanannyi. Egy bemutató résznél sokkal több
a leírás, ahogyan egy beszélgetésnél sem kell minden mondat után leelemeznünk a
társalgók arcát. Az a bizonyos arány összességében értendő, nem oldalanként.
Viszont sokkal kellemesebb, ha nem három oldal színtiszta leírás után kell
három oldal párbeszédet olvasni – nagyon frissítően hat, ha ezek a panelek
keverednek, és egy kellemes ritmushoz igazodva váltogatják egymást.
· Eszmefuttatások és gondolatok – ezekből
nem szokott olyan sok lenni, de néha ezek is előfordulnak, főleg, ha E/1-ben íródik
a mű. Az egyszerű gondolatok gyakoribbak, viszont általában rövidek.
Melyik szemszögből írjuk?
Teljesen mindegy, hogy E/1, vagy E/3 az a
szemszög, amit választunk, de azt a végéig tartani kell. Nagyon ritka
alkalmakkor ezek keveredhetnek, de arra mindig nagyon komoly okot kell találni.
Példa:
Daniel Keyes: Az ötödik Sally című
regénye.
A történet egy többszörösen hasadt
személyiségről, Sallyről szól, akinek az egyik személyisége Derry. Derry a „mesélő",
vagyis ő E/3-ban meséli el, hogy a többi személyiséggel mi történik, de a saját
dolgait E/1-ben mondja. Az ok teljesen indokolt, és a történet jól érthető.
Ideje?
Múlt időben szoktuk írni a történeteket, de
az Evermore például jelen időben íródott. Az írónő viszont meg is tartja végig a
jelen időt. Az ilyenekkel viszont vigyázni kell, mert ha nem tudjuk megfelelően
kezelni, borzasztóan zavaró lehet. Kezdők mellőzzék.
Példa: (netről idézem)
„-Ok,
megyek, de azért nem kell rám törni az ajtót.- mondtam és kimentem a szobámba.
-Nah
indulhatunk?- kérdezi X.- Jah és Y, vezethetek
most én?”
Na, az ilyeneket kerüljük! Ja, és a benne
elvétett helyesírási és formai hibákat is.
Milyen az a formai hiba?
A jelen esetben azt érthetjük formai hiba
alatt, hogy a bekezdést jelző gondolatjel után nincs szóköz, ahogyan az utána következő
gondolatjeleknél is csak utána van, amikor előtte is kellene. Tudom, pitiáner dolognak
tűnik, de akit valóban komolyan foglalkoztat az írás, az odafigyel erre. Sokkal
olvashatóbb, igényesebb, és nem utolsó sorban: így helyes.
Az előző szösszenet javítva:
„- (szóköz) Oké,
megyek, de azért nem kell rám törni az ajtót (nincs pont) - mondtam és kimentem
a szobámba.
- (szóköz) Na, (vessző, és nincs „h”)
indulhatunk? (szóköz) - kérdezte X.- Ja,
(vessző, és nincs „h”) és Y, vezethetek
most én?”
Rendben, azt hiszem eleget fejtegettem ezt
a témát. A következő téma viszont lehet, hogy több meglepetést kínál majd, bár nem
túl hosszú.
Drabble
Első kérdés, ami véleményem szerint felmerülhet
bennetek: Mi a bánat az a drabble?
Ez egy olyan műfaj, amely ugyanakkora odafigyelést
követel, mint például egy novella, még akkor is, ha komolytalannak tűnik. Google-ban
ez volt a leghasználhatóbb, amit találtam róla, és ezzel bizonyíthatom, hogy ez
tényleg egy műfaj – csak nem túl ismert.
What's a drabble?
In creative writing, a drabble
is a short fiction story that consists of exactly 100 words. A drabble, although
extremely short on words, must be a complete story that contains a proper beginning,
a middle, and a satisfactory ending.
Összefoglalva: a drabble egy száz szóból
álló történet, amely minden szempontból ugyanaz, mint a novella – csak rövid.
· Tisztességes magyar neve nincs, ugyanúgy,
ahogy a fiction-nek sincs. Száz szavas történet,
pont.
· Ugyanúgy tartalmaz leírást és párbeszédet,
és lehetnek benne gondolatok is (az eszmefuttatás nem hiszem, hogy beleférne a száz
szó kereteibe), mint a novellában.
· Írható E/1-ben és E/3-ban is.
· Van eleje, közepe, vége, vagyis bevezetés,
tárgyalás és befejezés, s így egy kerek történetet alkot. Gondolom nem meglepő a
csattanós vég… nincs túl sok hely a művészi lezáráshoz.
· Mivel hosszú események kifejtése nem lehetséges,
ezért egy egyszerű esemény köré fonódik a cselekményszál.
Bármilyen vicces műfajnak is tűnik, nem éppen
egyszerű a szavakat éppen százra formálni. Jól kell tudni játszani a szavakkal.
;)
• A drabble másik értelmezése a „nagyon
rövid történet” – szerintem helytelenül, de igazából ez egy annyira ritka műfaj
még, hogy csak az internetes forrásokra lehet hagyatkozni, ami, mint tudjuk nem
mindig tökéletesen megbízható.
De most nem ez a lényeg. Valószínűleg az
történt, hogy a drabble eredetileg száz szavas volt, aztán ahogy terjedt, erről
nem értesült mindenki, és az írótársadalom egy részében csak annyi maradt meg,
hogy „nyúlfarknyi történet”. Végül is így is lehet értelmezni, de szerintem az
eredeti izgalmasabb. =)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése