A
KRITIKA
„Kritikát
kérek!”, „Írj kritikát, ha elolvastad!” – Mindenki ezzel van, de ha kap valamit, akkor az általában
nem kritika, hanem inkább csak vélemény. Ezért is van, hogy többen inkább csak véleményt
kérnek, mert tudják, hogy nem fognak csak úgy minden másnap kritikát kapni. Viszont
azok a tájékozatlan írók, akik a kritikáért pedáloznak… nos, ők igencsak meglepődnek
egy kicsit, amikor kapnak egyet.
Mi is az a kritika?
Hát, egy kicsit más műfaj, mint az egyszerű
vélemény, ugyanis itt kicsit hozzáértőbbnek és vesébe látóbbnak kell lennünk ahhoz,
hogy jó kritikát írjunk. Az igazi kritika minden lényeges dologra kitér, vagyis
ha egy pár soros szösszenettel találkozunk, biztosak lehetünk benne, hogy nem
kritikát kaptunk.
Mi az elsődleges cél?
Az, hogy rálátást adjunk/kapjunk arra, hogy
milyen is az adott mű, amire érkezik. Ez nem csak az írott művekre igaz, hanem minden
másra: filmekre, zenére, képekre, szobrokra, egyéb alkotásokra, akár emberekre
is, stb.
Mi következik ebből?
Én speciel nem értek a szobrokhoz, csak
annyit, hogy ha ránézek, akkor meg tudom mondani, hogy szerintem szép-e vagy sem.
Ebben az esetben nem kritizálom azt a szobrot, csak esetleg kijelentem, hogy „nem
értem, mit akar közölni”, vagy, hogy „nekem ez nem tetszik”. Nos, ez az az alkalom,
amikor véleményt, nem pedig kritikát mondunk, és ez a jobbik eset, mert mi van akkor,
ha egy hozzá értő, vagy még rosszabb, ha maga a készítő ott áll a hátam mögött,
és durván visszaszól a kritikánkra: „Csinálj jobbat, ha tudsz!”. Teljesen igaza
van: Véleménye mindenkinek lehet és van, de kritizálni
csak annak szabad, aki ért hozzá! Ezt jegyezzük meg, máskor is fontos
lehet.
Akkor most írjunk kritikát:
• Miért jó ez az alkotónak?
Ha mi írunk másnak, akkor javítani tudunk
az alkotó hibáin, ha vannak. Ebből következik, hogy ha ő megfogadja a tanácsainkat,
akkor olyan történetet olvashatunk, ami nekünk is jobban tetszik. Ha viszont szerintünk
hibátlan a történet, amit olvasunk, akkor is illessük pár dicsérő szóval, hiszen
megérdemli, ha már olyan jót ír, hogy kifogástalannak véljük.
Úgyhogy ajánlom mindenkinek – ígérjék meg
ezt: „Mindenkinek írok véleményt, akinek beleolvasok a történetébe!” Ha ezt az „esküt”
letesszük, elérhetjük, hogy magasabb színvonalú legyen a mai „írótársadalom”.
Viszont ami nagyon fontos: ne mondjuk meg
a másiknak, hogy mit csináljon! Ne találjuk ki helyette a történetet, majd azt ő
tudja, hogy mit akar. Ha pedig nem tudja… nos… ilyenkor általában ez meg is látszik
a sztorin. És mire van szüksége egy ilyen sztorinak? Hát kritikára! Bravó, jó a
következtetés! ;)
• Aztán folytathatjuk egy másik kérdéssel:
Miért jó ez nekem?
Azt már megbeszéltük, hogy ha olvasóként
funkcionálok, akkor miért jó, de azt még nem, hogy ha író vagyok, akkor miért.
Ez az a kérdés, amire mindenki tudja a választ,
ha már kapott ilyet: egyszerűen jó érzés tudni, hogy nem feleslegesen dolgozunk,
hanem van, aki időt szakít rá ebben a rohanó világban.
Most pedig jogosan jöhet a kérdés, ha valamelyikkőtökben
felmerült eddig: Akkor miért mondom azt, hogy mindenkinek
írjunk kritikát?
Egyértelmű: ez már a sokadik lecke, és szerintem
mindenki egyre nagyobb joggal nevezheti magát olyan írónak, aki érti is a
dolgát – még az is, aki csak most kezdi.
Lépjünk tovább:
Hogyan írjunk kritikát?
Sokféleképpen megtehetjük, de semmiféleképpen
se anonimként – még akkor se, ha negatív a közölnivalónk. A névtelenség ellenszenvet
kelt abban, akinek címezzük. Mondjuk a negatív vélemény is, de az már más kalapba
tartozik. Lényeges, hogy figyeljünk oda a stílusunkra, nehogy megbántsuk az írót.
Vannak ám ékes példái a helyes és helytelen
véleményközlésnek. Mit szólnátok hozzá, ha tíz kategóriákba tenném a klasszikusokat?
Kezdjünk egy kis kiképzéssel – jöjjenek először a negatív megnyilvánulások és aztán
térjünk át a pozitívabbakhoz. (A vélemények nem igaziak, én írtam őket, de mindre
láttam már nem egy példát.)
1. Akinek nem tetszik
„Szia! Bocsi, hogy ezt mondom, de szerintem
az írás jóval magasabb szinten kezdődik. Nekem nem tetszik az egész. XY”
Drága XY, köszönjük, hogy megtiszteltél
azzal, hogy ránk fordítottál az életedből tíz percet, és még el is mondtad a véleményed…!
Nem volt épp kedves, de tudott köszönni. Különben se tetszhet mindenkinek.
2. Aki unatkozik
„Szeva! Elolvastam, amit írtál, de nekem
nem tetszett. Már ne is haragudj, de én a helyedben ezt nem hoztam volna nyilvánosságra,
inkább államtitoknak nyilvánítottam volna. Na, csá! XY”
Hát igen, ő az, akinek unalmasan telnek
a délutánjai, és már annyiszor írt véleményt különböző emberekhez, hogy már-már
meg tanult burkoltan sértegetni. Hadd gratuláljunk, XY, örvendünk, hogy mi voltunk
a következő áldozatod!
3. A bunkó paraszt
„Hát ez egy lapátra való kutyasz.art sem
ér!”
Köszönjük, kedves Anonim, hogy ilyen őszinte
voltál, de azért ennyire nem kellett volna. Ráadásul köszönni sem tud, káromkodik,
és még a nevét is lusta odaírni ennek a nyúlfarknyi „szövegnek” a végére.
4. A fenékarc
„Hi! Nemtom honnan szedted, hogy neked írnod
kéne de aki ezt tanásolta neked az naon átba.szott!!!!!! Ilyen béna történetet még
sosem láttam!!! Jbban tennéd, ha most azonnal abbahagynád és leszednéd az egészet,
mert BORZALMAS! H lehet ilyen nyomorékokról történetet írni, minj felfordul a gyomrom!!!
A főszerplő meg egy ribanc, biztos te is ojan lehecc!!! xD Egyébként is milyen név
az, hogy Alis meg Joe???Mennyé má, tök sz.arvagy és béna az íráshoz, mert amúgy
is úgy írsz, mint egy ovis!!! Na csá! XY”
Ez szép… Helyesírási hibák és vulgáris kifejezések
egymás hegyén-hátán, ráadásul egy utolsó szajhának titulálja az írót. Baja van mindennel,
ami a történet része, nem tudja a szereplők nevét leírni, abban is hibát lát, amiben
alapvetően nincs semmi olyan, amit az író bűneként fel lehetne róni. Triplán használja
a mondatvégi írásjeleket, ezzel is hangsúlyozva a az egyéniségéért járó „fenékarc”
megnevezést.
Na, ő pont az a kategória, akinek inkább
ne is válaszoljunk, csak vegyük tudomásul, hogy élnek még nagyon hülye egyedek a
Földön. Nem kell foglalkozni vele, hadd legyen kretén, ha neki úgy jó. Egyszer majdcsak
felnő.
Viszont ha ijesztően sok ilyet kapunk olyan
emberektől, akik között nincs kapcsolat, akkor azért gondolkodjunk el azon, hogy
alkalmasak vagyunk-e az írói pályára. Az is lehet, hogy csak változtatnunk kéne
valamin.
5. A szűkszavú sokatmondó
„Wáááááááá! Hát ez ku.rvajó!!!!!!
FOLYTAAAAASSSDDDDDD!!!!!!!”
Azt hiszi jó fej, ha egy ismeretlennek káromkodik
– ha a címzettet ismeri és mindig ír véleményt, akkor kevésbé gáz, de azért én szívesen
meghallgatnám, hogyan ejti ki a hosszú D-t. Viszont amit becsülni kell benne
az az, hogy legalább írt, lelkes, és kíváncsi a többire is. Amit viszont nem becsülünk
az az, hogy luxus köszönni és az előbb is említett anonimitás. Persze például egy
fórumon ezt is elnézhetjük a kis drágának. Köszönjük, legalább lelkesít, ami egy nagyon jó pont! :)
6. A hétköznapi
„Csumi! Tetszik a történeted, örülnék, ha
folytatnád, mert engem érdekel. XY”
Becsülendő, hogy írt nekünk, Kedves XY,
többet is elfogadtunk volna fél sornál, de azért még köszönjük!
Van is, meg nincs is… semmit nem mondott,
csak azt, hogy tetszik, és hogy olvasná tovább is. Ez már egy alap löket, ha van
kinek írnunk, nemde?
7. A vélemény
„Halii! Minden részed olvastam, szerintem
jól írsz, de párszor nem értem, hogy mi történik. Lehet, hogy el kéne olvasnom még
egyszer a 13. részt, és úgy világosabb lenne, csak siettem. Amúgy nagyon bírom a
főszereplőt, Alisa-t, meg Joe-t is, mert jó arc. Alisa jó barátnőm lehetne. Remélem,
folytatod! XY”
XY
kicsit burkolta az információkat, de azért látszik, hogy nem épp a leghozzáértőbb
emberrel állunk szemben. A lényeg az, hogy tetszik neki, bírja a szereplőinket,
de ott van a célzás is, hogy fogalmazhatnánk kicsit érthetőbben is. A nagyon sértődékenyeknek
lehet, hogy ez bántó, de ez legalább hajlik az oly sokat emlegetett kritika felé.
Neki is köszönjük!
8. A kritikaszerűség
„Helló! Imádom a történeted, de azért lenne
rajta mit javítani. Bizonyára nem régen írhatsz, éppen ezért sok sikert kívánok
a fejlődésben! XY”
XY rálépett az őszinteség rögös útjára,
köszönjük neki, hogy írt. Azt persze nem árulta el, hogy mik a hibáink, ránk bízta,
hogy találjuk ki – ezt már kevésbé köszönjük. Ha már őszinte, akkor legyen még őszintébb,
és írja meg, hogy szerinte min kéne csiszolni. „A kisujját nyújtja, és kell a fél
karja.” – Rendben, de a fél őszinteséggel nem megyünk sokra, csak a buksinkat törhetjük
rajta. Elsiklani viszont nem érdemes fölötte, mert nem sértegetett, hanem dicsért
és feltételezett. Az pedig nem bűn.
Egy szó, mint száz: ilyet ne nagyon írjunk,
akkor inkább maradjunk az egyszerű véleménynél.
9. A lelkes dicséret
„Sziaaa! A te történeted annyira, de annyira
jóóóóó! *.* Úgy imádom, már alig várom, hogy kiderüljön mi lett Alisával!!! Egyszerűen
bolondulok érte, a rajongód vagyok! Hogy tucc ilyen jól írni? És Joe olyan kis édes,
annyira imádom és úgy irigylem Alisát, amiért ilyen pasija lesz! Ugye az lesz? Mondd,
hogy igen! Már alig bírom kivárni, hogy összejöjjenek! Siess a következő résszel,
mert nagyon izgulok!!! XY”
Milyen
kis édes! =D Legfőképpen a rajongó szó az, ami miatt az író sokszor el fogja olvasni,
miután megkapta. Ha azt szeretnénk elérni, hogy az író nagyobb lendülettel folytassa
a történetét, akkor egy ilyennel kell meglepnünk, mert ez egy igazi önbizalombomba.
Dicsérő szavak egy rakáson, első olvasásra fel sem lehet fogni rendesen, de azt
tudjuk, hogy aki írta, annak nagyon tetszik az alkotásunk. Minden szavából sugárzik
a lelkesedés, szinte istennek érezzük magunkat, mire a végére érünk.
Ami nem jó: egyetlen hibát sem közöl, ez
valahogy eszébe sem jut – ami nem feltétlenül baj, de lehet olyan történettel találkozni,
amelyikre már érkezett már ilyesfajta vélemény, és közben lett volna pár szembeszökő
hiba, amit érdemes kiemelni. Habár ez lehet, hogy abból adódik, hogy őt nem zavarja
pár elgépelés; erre bizonyíték a „Sziaaaaa” és a „jóóóó”.
XY-nak ismételten köszönjük, hogy írt.
10. A nagybetűs KRITIKA
„Szia! Nem rég találtam rá a történetedre,
és szerintem érdekes. Sok benne a fordulat, de alkalmanként kicsit túlzásba viszed,
és hamar váltasz a cselekvések között. Lehet, hogy ezzel a drámai fordulatokat szeretnéd
érzékeltetni, de véleményem szerint jobban tennéd, ha kicsit lassítanál, mert néhol
követhetetlenek a változások. A főszereplőd viszont nagyon kedves, mondjuk néha
túl naiv, bár a többi szereplőd kissé jellemtelen. Lehet, hogy túlságosan az elején
járunk még a történetnek, és azért gondolhatom így. Remélem, későbbre kiforrnak
a jellemek is.
Ezen kívül a leírásaid néhol pontatlan képet
adnak, és az is előfordult már, hogy meghazudtolták magukat. Én például nem láttam
még tölgyből készült fenyőajtót, míg nálad egy részen belül ugyanaz az ajtó kétféle
fából készült. Az ilyenekre vigyázz, hogy többször ne kövesd el, mert az ezeken
elcsúszhat a jelenet komolysága és átválthat valami olyanba, amit nem igazán szeretnének
írni az írók. Gondolom, te sem akarsz a nevetség tárgya lenni pár buta kis hibáért.
És lenne itt még valami: tanácsolnám, hogy
mielőtt felteszed, nézd át, mert minden részedben akad pár elgépelés, és nagyon
kizökkent az olvasásból.
Amit viszont nagyon szeretek, azok a párbeszédek,
a humor és maga az alaptörténet. Rémesen kíváncsi vagyok már, hogy ebből a hatalmas
zűrzavarból mit hozol ki a végére. Engem biztosan érdekelni fog.
Megpróbálok máskor is írni, ha az időm engedi.
XY”
Na,
ez lenne az, ami igazán építő jellegű, tartalmas. Egyik kezével üt, míg a másikkal
simogat, de egy igazi kritika ilyen. Persze sokkal jobb, ha csak simogat, de ha
szükség van rá, akkor ki kell emelni a hibákat, és tanácsot is ad hozzá, hogy mivel
lehet javítani rajta. A megfogalmazása nem komolytalan, de nem is túl komoly, és
ritkán használt idegen szavaktól mentes – ez legfőképpen akkor fontos, ha látjuk
az írásokon, hogy az író nem nagyon használja őket. Mégiscsak annak kell alkalmazkodni,
aki olvassa a másikat. ;) Persze, ha nem találunk semmit, amit hibának veszünk,
akkor elmondhatjuk neki mindazt, amit jónak találunk, hadd lássa, mennyi jó oldala
van a történetének.
Aztán ha a végét nézzük, akkor ott van benne,
hogy érdekli a folytatás is, és még egy ígéret is, miszerint írni fog máskor is.
Ez igen XY, így kell kritikát írni!
És még akad itt pár dolog, amit érdemes
megfogadni annak érdekében, hogy szimpatikusak legyünk az író szemében:
· Ne sértegessük az írót, kivéve akkor,
ha a harmadik vagy a negyedik pontba sorolnánk magunkat.
· Bánj úgy vele, ahogyan te szeretnéd, hogy
bánjanak veled!
· Figyelmesen olvasd el azt, amire írsz!
Találkoztam már, olyannal, hogy az aktuális véleményező szerint meghalt a főszereplő,
miközben ez a történet végén egyáltalán nem derült ki egyértelműen (mindezt egy
verseny keretei között az egyik zsűri állította, és azért húzta le az adott –
egyébként jó – művet, mert ő nem szereti, ha meghalnak a szereplők… Elég gáz.).
Nem veszik jó néven az írók, ha az olvasóik elsiklanak a teljesen egyértelműnek
tartott információk fölött. Tehát nem árt odafigyelni.
· Ne mondd azt, hogy „ez nagyon béna”! Tanuljunk
a képzeletbeli szobros esetről. Ha viszont jogosan állítod ezt, akkor is próbáld
meg a legkevésbé sértően és burkoltan a „művésznek” feltálalni.
· Ne befolyásold magad! Ha olyan helyre
írsz, ahol láthatod más véleményét, akkor csak utólag olvasd el őket.
Ha pedig mi kapunk véleményt (néha előfordul),
akkor mindenképpen tegyük meg a következőket:
· Köszönjük meg, hogy írt, és közben legyél
kedves! A fenékarcoknak és a bunkó parasztoknak nem kötelező válaszolni, de ha valahol
látok ilyet, bennem mindig feléled a késztetés, hogy diplomatikusan elküldjem a
búsba.
· Ne követeld a kritikát, mert egy akaratos
embernek még kevésbé fognak írni. Inkább bűvöld el őket azzal a maximummal, amit
ki tudsz préselni magadból!
· Itt is igaz, hogy bánj úgy a másikkal,
ahogy te szeretnéd, hogy kezeljenek téged. Ha kapsz egy tízes kategóriájú kritikát,
akkor ne ugorj a másik torkának, mert pár dolgot máshogy lát, mint te. Gondold
át azokat, amiket leírt Neked, mert lehet, hogy pont ő tudja a megoldást az
összes írásbeli problémádra. Ne légy gyerekes.
· Vizsgáld meg a rád érkezett vádakat és
csak akkor ellenkezz, ha szerinted alaptalan. Ha ez nem így van, akkor azt fogják
hinni rólad, hogy rögtön elsírod magad, ha csúnyábban szólnak hozzád. Ha pedig egy
idióta ír rád és támadsz… nos, ilyenkor azt bizonyítod, hogy egyugyanazon a szinten
vagytok.
· Ha hibáztál ismerd be! Így sokkal bölcsebbnek
fognak titulálni. Ha tényleg volt egy hibád, akkor jobb azt mondani, hogy „Igen,
tényleg, köszönöm az észrevételt”, minthogy „Most te mié’ szólsz bele? Nem rád tartozik”.
Ha felteszed a netre, onnantól kezdve mindenkire tartozik.
· Ha viszont nincs igaza, segítségedre vannak
az érvek. Kulturáltan mondd el neki, hogy ezért és azért nem helyes az állítása.
· Érdemleges válasz kéretik! Ha kapsz egy
tizenöt soros véleményt, akkor ne csak annyit írj vissza, hogy „köszi”! Biztosan
több gondolat is eszedbe jutott, mialatt olvastad, és ha a véleményező már rád fordította
az idejét, akkor legalább öt sorban próbálj meg válaszolni. És ugyanez igaz a másik
végletre is: egy fél soros mondattöredékre ne válaszolj egy oldalban. Kinevetteted
magad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése